Relatiemarketing is...

… strategie, organisatie en operatie. Alles om (toekomstige) klanten te interesseren voor uw producten, diensten en/of ideeën. Om ze tevreden te stellen. Daarbij worden doelen gesteld en keuzes gemaakt. qua aanbod, doelgroepen, verkoopkanalen, reclame, communicatie en nog veel meer. Een onlosmakelijk geheel dat op detailniveau gevolgd en (bij)gestuurd moet kunnen worden.

Passend bij de doelstellingen en de cultuur van een organisatie en passend binnen de randvoorwaarden die de externe omgeving oplegt. Zoals de wet- en regelomgeving op het gebied van relatiemarketing.

... een bedrijfsproces. De organisatie-inrichting: mensen, werkprocessen en geautomatiseerde systemen die nodig zijn om de stategie, organisatie en operatie te ondersteunen. Een bedrijfseconomisch verantwoorde en professionele werkomgeving die het mogelijk moet maken de marketingdoelstellingen te realiseren. Te denken valt dan aan vastlegging van (klant)gegevens, informatiseringsomgeving, klantservices, kennis en ervaring van medewerkers e.d.

Maar relatiemarketing is vooral ook ...

  • ... praktisch: met minimale middelen naar een maximaal resultaat.
  • ... zaaien om te oogsten. Effectief voor wie dat met aandacht doet!